Zažít živě závod Formule 1 byl jeden z mých velkých snů. A letos se mi naprosto nečekaně a neplánovaně podařilo tento sen splnit. Navíc s výhrou Ferrari na domácí Monze v Itálii. Jak celý závodní víkend probíhá a co bych ze svých zkušeností doporučil pro návštěvu závodů? To se dozvíš v tomto článku.
Monza - chrám rychlosti Formule 1
Fanouškům Ferrari se přezdívá „tifosi„. Jednoduše „fanoušek“. Když se řekne Monza, tak si představíš desetitisíce tifosi kolem trati, kteří fandí, křičí a skandují pokaždé, když se kolem nich rudý monopost prožene.
A když tento rudý šíp na domácí trati vyhraje, tak to se pak už nedá ani popsat. Celá Itálie je na nohách, slaví a oslavuje svého hrdinu. Jako kdyby byl Bůh.
Přesne tuhle atmosféru můžeš zažít. Z Prahy je to jen 850 km.
Kde seženeš vstupenky na Formuli 1 na okruhu Monza
Rok předem seženeš vstupenky přímo na oficiální stránce okruhu v Monze. K dispozici máš nejlevnější vstupenky na stání, kde ale nemáš zaručené místo ani obrazovku, dražší vstupenky na tribuny, a také nejdražší na hlavní tribunu či VIP balíčky.
Pokud chceš komunikovat v češtině a třeba využít i nějaký zájezd, kdy se nemusíš o nic starat, pak můžeš využít třeba stránku Czech Sport Travel, kde vstupenky kupovala kamarádka. Vyšly ale trochu dráž, než přímo na stránkách okruhu.
Doprava z Prahy do Monzy
Okruh v Monze leží nedaleko Milána. Dá se sem docela pohodlně dostat autem nebo letecky.
Cesta autem
Cesta autem není nijak komplikovaná. Z Prahy trasa vede prakticky celou cestu po dálnici. Je to nějakých zhruba 850 km. Nejdřív na Plzeň, pak do Německa na Mnichov, odsud do Rakouska na Innsbruck a pak přes Brenner směr Miláno.
Kromě benzínu je potřeba připočítat dálniční známku v Rakousku, a mýto (11 EUR Brenner, 15,60 a 8,40 pak dálnice v Itálii za každou cestu).
Celá cesta nám zabrala i s přestávkami asi 11 hodin. Vyrazili jsme z Prahy ve čtvrtek před půlnocí a první volný trénink Formule 1 už jsme sledovali živě na okruhu.
Cesta letadlem
Z Prahy do Milána je poměrně dobré letecké spojení a letenky se s předstihem dají najít za pár stovek. Jestli nevíš, jak letenky najít, mrkni na moji stránku Jak na letenky, která ti pomůže. Nutno ale počítat s tím, že pro cestu z i na letiště a i na okruh budeš muset využít místní MHD či taxíky, což může být pak časově náročnější, nebo se může prodražit. Po mé osobní zkušenosti bych se nebál volit cestu autem.
Ubytování
Při hledání ubytování jako vždy doporučuju booking.com nebo Airbnb. Jako při každé velké akci počítej s tím, že čím bližší ubytování k okruhu, tím bude v termínu formule 1 dražší.
Další zapeklitost je, že přímo v Monze moc hotelů nenajdeš a spíše se bude jednat o ubytování u soukromého hostitele, nebo sdílené ubytování v rámci Airbnb.
My jsme bydleli zhruba 30 km od okruhu v hotelu ve městě Rho. Když jsme měli k dispozici pro dojíždění auto, ani taková vzdálenost nebyla problém. Navíc cena hotelu byla zhruba pětinová oproti Monze.
Cesta na okruh a parkování
Pokud máš k dispozici auto, není co řešit. Vyrazíš k okruhu autem. K parkování můžeš využít některé z oficiálních parkovišť, kde cena parkování na jeden den začíná na 20 Eurech a i tak tě pak bude čekat doprava shuttle autobusem až k okruhu. U dražších variant se můžeš dostat i blíž k okruhu, ale těch míst je omezený počet a podle aplikace byly plně obsazeny. Kdyžtak mrkni na stránky okruhu, tady najdeš detaily.
Zkusili jsme tedy jinou variantu. Okruh v Monze leží přímo ve městě ve velkém parku. Nejeli jsme tedy na parkoviště, ale snažili jsme se jet do blízkosti parku z jižní strany. A tady najít místo v uličkách. Podařilo se. Řekl bych, že o této možnosti nikdo moc nevěděl, protože v uličkách kolem bylo místa poměrně dost. Je jen potřeba sledovat značky – některá místa jsou třeba jen na hodinu, dvě, jiná placená. Ale těch zdarma bylo také dost.
Okruh Monza
Do areálu okruhu se můžeš dostat několika vstupy. Před každým tě čeká bezpečnostní kontrola. Jsou věci, které si sebou vzít nemůžeš, i když, když jsme viděli, s čím lidi na okruh prošli, tak jsme se až divili, jak se jim to povedlo. Když třeba jakýkoliv sprej není povolený a batohy kontrolují docela důkladně. Samozřejmě nemůžeš mít ani žádný alkohol, zbraně, skleněné předměty, lahve větší než půl litru atd.
Ke vstupu můžeš využít jakýkoliv vstup. Akorát, než pak najdeš své místo, případně třeba tribunu, možná nachodíš dost kroků.
Po prohlídce si pípneš vstupenku a jdeš. Bacha, jestli máš vstupenku na tři dny, budeš každý den pípat tu stejnou, tak ji po prvním dni nezahoď. Nedávají se ani žádné náramky, jako třeba na koncertech. Tady máš vstupenku a tu ukazuješ třeba i pro vstup na tribunu (pokud máš tohle místo).
Po vstupu si celý areál projdi a prozkoumej. Ať víš, co kde najdeš. Je tady velká fanouškovská zóna, místa, kde si můžeš koupit jídlo a pití, ale i doplnit pitnou vodu zdarma (prázdnou lahev sebou – ale jen do půl litru).
Projdi se také kolem trati, ať si najdeš nějaké místo, odkud budeš sledovat závod. Pokud teda nemáš vstupenku na tribuny.
Co najdeš v areálu
Jídlo
V celém areálu je několik míst, kde si můžeš dát něco dobrého k jídlu. Ceny jsou dalo by se říct přijatelné. Vybírat můžeš z mnoha možností. Například hamburgery, párky v rohlíku, pizza, těstoviny, bagety, masové koule, kuřecí nugety, hranolky a mnoho dalších.
Voda
Pitnou vodu zdarma si můžeš načepovat na několika místech rozmístěných všude podél okruhu. V době mezi závody můžeš narazit na fronty. Zvlášť, pokud tě celý víkend spaluje sluníčko. Ale i přes frontu čekání nebylo až tak dlouhé a vodu jsme si vždycky odnesli. Za peníze si pak můžeš koupit třeba Colu či další slazené a neslazené nápoje, balenou vodu, pivo atd.
Záchody
Využít můžeš jak klasické keramické záchody s tekoucí vodou, umyvadly, mýdlem nebo „toitoiky“, kterých bylo všude taky dost, ale v tom vedru.. no, co ti budu povídat, radši klasický záchod.
Atrakce
Ve fanouškovské zóně jsou připraveny nejrůznější atrakce, které můžeš využít. Můžeš si vyzkoušet výměnu pneumatiky, nechat se ofouknout v simulátoru výfuku, podívat se na skutečné formule z blízka a nebo zajít na rozhovory s piloty či si poslechnout DJ, který vyplňuje pauzy mezi jednotlivými závody.
Program víkendu
Víkend na okruhu, to nejsou jenom Formule 1. Je tady doprovodný program, který tě zabaví během všech tří závodních dní. Jedou se tréninky a kvalifikace Formule 3, Formule 2, Formule 1, závody Porsche Cupu nebo třeba historických formulí. Pořád se něco děje.
Jak najít nejlepší místa
Když nemáš vstupenku na tribunu, ale šetříš jako my a máš vstupenku na stání, nezbývá ti nic jiného, než v pátek a v sobotu chodit po okruhu a hledat si nějaké fajn místo na neděli, kde něco uvidíš. Ideální jsou místa, kde je výhled na obrazovku a kde je tribuna. I místa na stání mají připraveny nějaké tribuny, které ale nejsou nijak číslované, takže fungují na principu, kdo dřív přijde, sedí.
Nám se zamlouvaly tři místa, kde jsme si říkali, že by bylo fajn závod sledovat. Na mapce jsem je označil šipkou.
Na rovince před Parabolicou uvidíš, jak formule jedou na plný plyn.
V šikaně Variante Ascari si můžeš stoupnout před obrazovku, takže z jedné strany vidíš formule projíždět zatáčky a z druhé můžeš koukat na obrazovku. Ale pokud nechytneš místo u plotu, tak to moc nemá smysl.
A třetí místo, za nás nejlepší, ale taky nejvíc nacpané lidmi, bylo v šikaně Variante della Roggia. Tady jsou tribuny a i obrazovka. Když ale místo na tribuně nechytneš, ani u plotu nic moc neuvidíš, protože je tu vyšší bariéra… Tak to lidi řešili tak, že si do lesíka chodili pro různé špalky a větve a z nich si stavili u plotu vyvýšená místa.
Neděle v Monze
Neděle je hlavní den, kdy se jedou všechny závody. První začíná už brzy ráno, proto je fajn přijít na okruh co nejdřív a chytnout si své místo na celý den.
My jsme si obsadili místo nejblíž ke vchodu – rovinku před zatáčkou Parabolica. Když jsme přišli, spousta míst už byla obsazená. Před obrazovkami bylo nejvíc plno. Tak jsme si sedli o kousek dál, do stínu stromu. Ten se fakt hodil, protože to vedro bylo zničující.
Zkusil jsem oběhnout i ty naše další dvě místa, ale tam už byla hlava na hlavě a beznadějně plno. Ti lidi tam snad museli i spát… nevím.
Od rána už běží program a závody se střídají v rychlém sledu za sebou. Takže den utíká rychle, není vůbec nuda a start Formule 1 se nezadržitelně blíží.
Velká cena Itálie Formule 1
Musím říct, že vidět před sebou po startu profrčet všech 20 formulí na plný plyn a slyšet řev motorů je fakt neskutečný zážitek. A pro každého fandu formule 1 určitě nezapomenutelný.
Stejně, jako atmosféra celého závodu. Když se k tomu ale přidá to, že Ferrari doma v Itálii vede závod a ty jsi fanoušek Ferrari, tak ti to nedá, a pokaždé, když se kolem tebe prožene, tak fandíš, křičíš, tleskáš a držíš pěsti, stejně, jako všichni tifosi kolem tebe. Prostě zážitek. Zážitek, který musíš zažít na vlastní kůži.
Co se ale týká závodu samotného, tak pokud před sebou nemáš obrazovku, tak o něm úplně přehled nemáš (já si pustil do sluchátka komentář z televize, abych věděl, co se děje).
Ale i tak, vidět vyhrát Ferrari doma v Itálii na Monze, to byl jeden z mých snů. A ten se mi splnil.
Na kolik tento víkend vyjde
- 3.000 Kč nejlevnější vstupenka na stání (210 Eur na stání s tribunou v Parabolice, ostatní tribuny od 387 Eur do 1.200 Eur).
- 3.000 Kč ubytování na osobu 30 km od okruhu.
- 2.500 Kč cesta – benzín, dálniční známka, mýto (rozpočítáno na osobu při 2 osobách).
- 500 Kč (přibližně) každé jídlo na okruhu (typu hamburger a hranolky, pizza atd).
Dohromady tedy kolem 13.000 Kč (počítám jídlo a další věci na 1.500 Kč na den) jako lowcost.
Ale stálo to za to!